Sosyal Sorumluluk Projeleri

TOHUM


TOHUM
Sosyal Sorumluluk - Kurumsal - Turcom

1. Öncelikle kendinizi tanıtır mısınız?

Ben Tohum Otizm Vakfı'nın Kurucu Başkan Yardımcısı Aylin Sezgin. Tohum Otizm Vakfı'nı 2003 yılında üniversiteden arkadaşım Mine Narin Hanım ve değerli kurucularımız ile kurduk. Önümüzdeki sene 10. Yılımızı kutlayacağımız Tohum Otizm Vakfı'nın Kurucu Başkan Yardımcılığına devam etmekteyim.

2. Tohum Otizm Vakfı'nın kuruluşu ve çalışmaları hakkında bilgi verir misiniz?

Tohum Türkiye Otizm Erken Tanı ve Eğitim Vakfı, 'otizm ve yaygın gelişim bozukluğu' olan çocukların erken tanısının konulması, özel eğitimi ile topluma kazandırılmasına öncülük edilmesi ve bunun yurt çapında yaygınlaştırılması amacıyla, kar amacı gütmeyen ve kamu yararını gözeten bir sağlık ve eğitim vakfı olarak 15 Nisan 2003 tarihinde kurulmuştur. 2003 yılında kurulmamıza rağmen aslında temelleri 2011 yılında atıldı. Ülkemizde durum, alanda dünyada yapılan uygulamaların araştırılması, eğitim ve sağlık alanındaki farklıları raporlamak için birçok yurt dışı seyahatini Kurucu Başkanımız Mine Narin Hanım ile beraber gerçekleştirdik ve raporlar hazırladık. Elde ettiğimiz bilgiler ile Vakıf senedi tamamlandıktan sonra 26 değerli kurucumuzun desteği ile Tohum Otizm Vakfı'nı kurduk. Eğitim ve sağlık alanında faaliyet gösteriyoruz ancak bu iki alan kendi içinde birçok çalışma ve projeyi barındırıyor. Hedeflerimizden biri ülkemize model bir okul kazandırmaktı ve bunu 2007 yılında gerçekleştirerek Şişli'de hizmet veren Özel Tohum Vakfı Özel Eğitim Okulu'nu kurduk. Okulumuzun müfredatı ABD'de bulunan PCDI okulunun yaygınlaştırma kolu olarak hizmet vermektedir ve ülkemizde otizmli çocukların özel eğitimine göre özel olarak hazırlanmış müfredat ile hizmet veren tek okuldur. Model okulumuzda eğitim alan öğrencilerimizin yanı sıra staj, bilimsel çalışma gibi olanaklarda sağlıyoruz. Okulumuzun dışında Avrupa Birliği Hibe programları, özel sektör ve farklı birimlerden hibe desteği alarak birçok proje yürüttük ve yürütmeye de devam ediyoruz. Sağlık Bakanlığı ve Milli Eğitim Bakanlığı ile birçok proje tamamladık ve halen alandaki çalışmalar için görüşmeler devam etmektedir. Sağlık Bakanlığı ile Türkiye'de ilk defa 5 pilot ilde otizm tarama projesi gerçekleştirdik ve 46.000 çocuğu otizm riski açısından taramadan geçirdik. Milli Eğitim Bakanlığı ile yapılan işbirliklerinde bugüne kadar yaklaşık 3.000 öğretmene otizm konusunda farklı programlar kapsamında eğitimler verdik. Bilimsel danışma kurulu üyelerimizin desteği ile ücretsiz olarak dağıtımlarına halen devam ettiğimiz ve bugüne kadar 40.000 adet basılarak tüm Türkiye'ye dağıttığımız otizm eğitim kiti ve kitapçıklarımız var. AB hibe programları kapsamında başlattığımız bir diğer çalışma da eğitim portalı. www.tohumotizmportali.org adresinde hizmet veren otizm eğitim portalımız kullanıcılara ücretsiz olarak hizmet veriyor ve bugüne kadar yaklaşık 5500 üyesi vardır. Bu projelerin dışında Bakanlıklar ve ilgili Genel Müdürlükleri ile yakın olarak çalışmaya devam ediyoruz. Ayrıca farkındalık yaratılması için kampanyalarımız da devam etmekte.

3. Gönüllü olunabiliyor mu ve onlarla nasıl iletişim kuruyorsunuz?

Gönüllülerimizle çalışmalarımız proje ya da faaliyet bazlı oluyor. Çocuklarımızın özel durumları nedeni ile çocuklarımızla birlikte vakit geçirmek, kitap okumak gibi faaliyetlerden ziyade projelerimizin çalışmalarında gönüllülerimizden destek alıyoruz.

4. Ülkemizin otizm alanındaki farıkındalığı nasıl?

Otizmin dünyada görülme sıklığı 88/1, oldukça yüksek bir oran. Ülkemizde otizm görülme sıklığına dair yapılmış bir araştırma yok ancak oranların nüfusa projeksiyonunu yapabiliyoruz. Bu durumda rakamlar ülkemiz için yüz binlerle ifade ediliyor. Bunun yanında otizmin farkındalığında çok yol kat etmiş olsak bile halen yapılması gereken çok şey vardır. Otizm alanında çalışan diğer Vakıf ve derneklerle beraber oluşturulmuş Otizm Platformunda da farkındalık için birçok çalışma yapıyoruz. Tohum Otizm Vakfı'nın tüm çalışmalarının tabanında farkındalık mutlaka yer almaktadır.

5. Gelirinizi nasıl sağlıyorsunuz ve devlet yardımı var mı?

Kaynak yaratmak için diğer STK'lar gibi bizde çeşitli faaliyetler gerçekleştiriyoruz. Özel sektör işbirlikleri, GSM operatörlerinden SMS karşılığı bağış, Tohum Otizm Vakfı'nın ürettiği ürünlerin satışı, bağışlar ve tabiî ki burs bağışçılarımız. Sizin aracılığınızla tekrar tüm destekçilerimize teşekkür etmek isterim. Devletimizin otizmli çocuklarımızın eğitimine verdiği maddi destek bulunmaktadır, aylık 480 TL civarında bir yardım. Otizmli çocukların erken tanı ve erken eğitimle topluma kazandırılmaları için haftada 40 saat eğitim alması ideal olan ve bilimsel olarak ispatlanmış verdir. Ancak devletimizin aylık 480 TL civarındaki eğitim desteği bir otizmli öğrencinin aylık8 ya da 10 saat eğitimini karşılamaktadır. Eğitim saatlerinin arttırılması ve desteğin arttırılması ne kadar önemli ise çocuklarımıza şu anda verilen bu destekte göz ardı edilemeyecek derecede önemlidir.

6. Kurumlar nasıl destek olabilir?

Kurumların destek olmak için birçok seçeneği var aslında. Farkındalık oluşturmak için hazırladığımız mailing çalışmasını çalışanlarına ve müşterilerine göndererek otizmin belirtileri ve farkındalığı için destek olabilirler. Okulumuzda okuyan öğrencilerimizden 48'i eğitimlerine burslu olarak devam ediyorlar, burslu çocuk okutarak bize destek verebilirler. Ya da şirketlerinin yılbaşı, özel gün gibi hediye gönderimlerinde sertifikalarımızdan tercih edebilir, perakende ürünlerinin satışının gelirinden belirlenen bir yüzdelik oranı aktarabilirler, sektörlerine göre özel işbirlikleri sağlamamızda mümkündür. Aslında kurumlarla yapılacak işbirlikleri alanları oldukça çeşitlidir.

7. Vakfınız teknolojiden yararlanıyor mu?

Teknoloji ve özel eğitim demek gerekirse artık gelişen dünyada bir arada ilerlemektedir. Tohum Otizm Vakfı olarak şu anda yürüttüğümü bir projemizde “Tablet Bilgisayarım Benim İçin Konuşuyor” projemiz ABD Büyükelçiliği tarafından finanse ediliyor ve Anadolu Üniversitesi ortaklığı ile yürütülüyor. Projenin sonunda IPAD'lerde kullanılacak otizmli çocukların iletişim ve sosyalleşme becerilerinin geliştirilmesine yardımcı olan yazılım hazırlanmış olacaktır ve ülkemizde de ilk defa uygulanmaktadır.